Rabu, 24 September 2014

Coklat

Hot Choc with chocolate chips biscuit.. Untuk minum petang
Hot Choc drink with chocolate chip cookies 


Ni cara nak buat hot choc yang simple tapi marvellous. Rasa memang sedap & berbeza dari yang biasa saya minum. Almaklumlah selalu guna yang 3 in 1 :p

Hari tu masa singgah transit di Belanda, sempatla jenguk Zaanse Schaans, lebih kurang 20 minit dari Amsterdam Central Station menaiki keretapi. Antara rumah2 yang kami masuk, adalah Cacao Lab. Ada demo buat coklat.  Yang mengejutkan! Mesti ada yang tak percaya. Coklat putih tu sebenarnya adalah lemak semata2. Bila coklat dihasilkan, diorang asingkan guna teknik pemanasan. Jadi terhasillah coklat (yang warna coklat) dan coklat putih (lemak koko). Huhuu.. Terkejut sekejap. Lemak koko ni nanti di campur gula & jadilah coklat putih (white chocolate) yang biasa ada tu. Tapi takla pulak merbahaya kalau ambil sikit jer sebab asalnya pun dari tumbuhan. Cuma kandungan gula tu awas hehe.

Oklah.. Ni nak share cara2 buat hot choc yang sedap. Kebetulan masa tu dah seminggu kat Norway, asyik2 tengok kopi. Sekali ada, so memang tak lepas peluang la kan? Kawan saya cakap lagi sedap dari yang jual kat kedai kopi mahal tu. Tak taula.. Tak pernah masuk. Tak tau pulak diorang ada jual air koko.

Membebel pulak. Salinla yer;

1 sudu serbuk koko
1 sudu gula perang (suka hati boleh kurangkan)
1 cawan kecil susu (susu segar / kotak, susu pekat manis tak aci). Cawan dia saiz cawan ubat tu jer.

Koko, gula & susu campur & kacau sebati sampai berkilat tekstur dia.
Pastu campur dengan susu panas. Kalau nak sejuk campur yang sejuk & aisla. Nak shake pun boleh. Boleh campur dengan ESP @ MealShakes. Masa kat situ kena bayar 2 euro baru dapat susu panas tu hehe.. Tapi best.

Tu cara tradisional untuk keluar minyak/lemak pada koko

Tengok yang perempuan tu pegang coklat & yang putih tu adalah lemak koko


Nanti nak cerita pasal trip ke Norway & Amsterdam. Best. Lagi best kalau family dapat ikut sekali hari tu. Bye

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...