Selasa, 22 September 2015

Kulit Organ Terbesar

Salam korang..  Hari ni kita tambah ilmu sikit-sikit pasal kulit organ terbesar kita. Tambah ilmu tak menjadikan kita doktor pun, tapi insyaAllah ilmu yang bermanfaat kalau kita amalkan akan bawa kebaikan pada diri kita dan orang lain.

Banyak tu!

Korang tau tak, organ terbesar kita ni seberat hampir 4.5kg? Kalau kita bentanglah kulit orang dewasa, boleh tutup seluas 2 meter persegi. Luaskan?

Kulit nampak macam statik.. tidak bergerak. Padahal kulit sebenarnya paling sibuk. Sesetengah penyakit sudah mula menunjukkan tanda-tanda pada kulit. Contoh kalau tubuh kekurangan Vitamin C, kulit nya mudah lebam. Kalau tengok kulit pucat tu, ada kemungkinan dia kekurang zat besi (anemia / kurang darah). Kalau kita stress pun, kulit mula nampak kusam & tak bermaya. Perasan tak? Bawah mata lebam?

Anak saya yang ada asma tu, saya selalu tengok leher dia. Bila leher / pelipat lengan dia nampak mula merah bersisik (tanda-tanda ekzema) ada kemungkinan dia nak kena asma. Biasa saya beri dia lebih Omega Guard untuk kurangkan inflamasi & elakkan dia kena asma.

Organ terbesar manusia ni juga melindungi kita dari pancaran matahari & pencemaran dari luar. Kulit juga melindungi kita dari panas & sejuk. Asap rokok, ekzos kenderaan, industri, kafein semuanya membantu kulit kita jadi cepat tua, kurang elastik & adakalanya menjadi punca penyakit berbahaya.

Banyak juga yang salah faham. Kalau bercerita tentang penjagaan kulit, biasanya kita fokus pada kulit muka saja. Tak salah, sebab kulit muka yang paling banyak terdedah. Cuba banding kulit muka dengan kulit bahagian tubuh yang lain (tertutup). Ada bezakan? Ada hikmahnya Allah suruh tutup aurat hehe.

Ok.. Nanti kita tengok pula nutrien penting untuk kulit. Semestinya bukan kulit muka saja. Mesti ramai yang dah ada set penjagaan muka berkuasa tinggi untuk muka, tapi kulit bahagian lain pun penting. Kesian diorang tau.. penat kerja.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...