Isnin, 31 Ogos 2015

Transit di Beijing

Salam.. sambung entry ke China. Part 1 kat sini

Flight dari KL, yang saya dengar sejak kes MH370 tu, dah takde lagi buat sebelah malam ke Beijing. Ada jer flight lain, tapi saya tak nak sebab MAS senang. Bab makan tak payah risau. Kalau yang nak solat pun ada ruang diorang sediakan. Tapi saya lagi selesa solat duduk.

Sampai di Beijing pukul 12 lebih 31 May 2015. Dah selesai kastam, imigresen semua, ters ke terminal domestik. Saya punya connecting flight pukul 6.15 pagi. Maknanya saya ada lebih kurang 6 jam kat situ.

Luggage terpaksa ambil, masa tu saya dok terfikir kalau boleh nak solat subuh lepas check in. Sekurang-kurangnya, saya tak leceh nak angkut beg pergi tandas ambil wuduk. Sampai situ hampa sebab, kaunter check in untuk domestik mula buka pukul 5 sedangkan subuh dah masuk pukul 3 lagi.

Saya cuba nak tidur, cari tempat majoriti penuh. dapatla duduk kat tepi tiang, tu pun tak boleh nak tidur sebab takut 1 hal, lagi satu diorang dok bagi announcement tentang safety, barang-barang yang tak boleh bawa naik kapal terbang. Sebab pengumuman tu 5 minit sekali, saya sampai dah faham apa yang diorang bagitau dalam bahasa China tu. Geram juga, sebab, kaunter check in belum buka, yang ko sibuk nak buat announcement tu kenapa!

Tengoklah ni.. pukul 3.30 pagi

Dalam 2.30 tu saya tengok dah makin ramai orang. Jadi saya pergi tandas (terpaksa la angkut beg besar). Siap ambil wuduk, saya cari spot kat tepi tiang dan solat subuh situ. Ada gak yang jeling-jeling, tapi diorang mungkin pelik jer kot (sedapkan hati).


Lepas solat tu, ramai orang dah mula beratur. Apa hal diorang ni beratur awal sangat? Rupanya lepas tu orang dah makin ramai. Nak tak nak, pukul 4.30 saya pun beratur jugalah. Sejam lebih juga kena beratur untuk check in. & 5.40 sampai di gate.

5.40 pagi 31 May 2015 - Beijing

Naik je kapal, letak beg, saya terus tidur. Dah tak kisah apa dah. mata ni dah tak boleh celik lansung. Terlampau letih. Saya dah tak kisah, orang nak buat apa pun. Sedar-sedar, dah nak mendarat di Hohhot. Akhirnya sampai di Hohhot, Inner Mongolia.

Airport dia kecik jer. Saya terlambat sikit jer sebab pergi tandas, beg diorang dah bawa masuk office hehe.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...