Isnin, 7 September 2015

Inner Mongolia - The Great Mosque

Sambung lagi kisah saya di Nei Monggol (Inner Mongolia).. Lepas lunch hari tu, diorang bawa saya pusing-pusing kawasan muslim tu. Link sini

Majoriti kat situ muslim berbangsa Hui, Ada juga muslim dari Xin Jiang. Patut nampak muka macam orang Turki - Arab sikit. Lupa pulak nak snap gambar masa diorang meniaga batu permata kat situ.

Kalau ke Hohhot, jangan lupa singgah ke sini - The Great Mosque. Waktu baru lepas waktu Zohot

Masa makan petang tu, saya tanya apa pendapat diorang pasal kes di Xin Jiang, sebab kat Inner Mongolia ni saya tengok, diorang ok je. Kata diorang, majoriti penduduk Xin Jiang tak mahu keluar dari China. Kata diorang kat situ lebih pada masalah komunkasi. Saya tak tahu.. rasa rugi saya tak boleh faham bahasa diorang, nak juga saya tanya dengan orang-orang muslim kat situ apa sebenarnya yang berlaku. 

Berita dari China, tak banyak yang kita tahu. Bukan nak menyibuk pun, cuma nak juga tahu apa keaadaan saudara kita kat sana. Terus terang, saya tak nampak di mana orang muslim di luar kawasan Saihan ni (betul ke nama tempat ni, puas google belum jumpa lagi). Maksud saya, kat area tu nampak ramai muslim terutamanya warga emas, bertudung, berkopiah, tapi yang muda-muda susah sangat nak jumpa lagi-lagi bila dah keluar dari area tu. Tapi saya tak la nak buat conclusion, sebab saya pergi pun sekejap je, satu tempat jer pun. Mungkin ada lagi kat area lain. 



SEmpat juga snap tanpa orang


'Batu Bersurat' ni kat perkarangan masjid tu


Makcik-makcik kat masjid ni.. Peramah tapi saya tak faham apa diroang cakap


Ruang solat wanita kat tingkat atas

Saya singgah untuk Jamak Zohor & Asar kat The Great Mosque. Masa nak ambil wuduk tu, makcik-makcik tu tunjukkan saya tempat. Lepas tu diorang tunjuk tandas sambil buat isyarat untuk cuci. Pintunya separuh je, kalau berdiri terus nampak orang luar & sebelah. Tapi tandas tu kat dalam la, bukan terbuka. Ingat nak ambil gambar, tapi makcik-makcik tu dok tengok, terus tak jadi. Saya ambil wuduk jer, kebetulan dah pergi tandas masa lunch tadi.

Sebelum saya pergi ke Inner Mongolia, tu ada baca kat satu blog backpackers traveler ni pasal diorang ke Hohhot, tapi boleh lupa nak tulis nama blog dia. Harap-harap bila blogwalking nanti jumpa balik.





1 ulasan:

  1. best kan travel negara orang. selain tengok culture boleh tengok macam islam dekat tempat lain. dan mungkin dari situ kita lebih cinta dengan agama kita.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...