Rabu, 12 November 2014

Multivitamin untuk Ulser

Lepas ke majlis konvokesyen prasekolah peringkat negeri Melaka tadi pergi klinik. Si kecik ni dok merungut lidah & lelangit dia sakit. Malam tadi tengok macam ada bintik-bintik dalam mulut & lidah nampak macam ada luka. Sebenarnya dah 3 atau 4 hari juga dia bagitau, tapi macam sikit je.


Tanda-tanda awal HFMD sebelum naik bintik-bintik pada mulut, tangan atau kaki

 Bila tengok ada naik bintik-bintik tu, risau juga kot-kot kena penyakit kaki, tangan & mulut tu - HFMD. Belek juga kaki tangan dia, takde apa-apa. Tak demam.

Kalau kanak-kanak kena ulser, pastikan air liur tidak meleleh & kena pada badan, boleh merebak.


Jumpa doktor tadi, doktor cakap bukan HFMD...lega. Macam ulser juga kata doktor. Doktor bagi krim sapu & multivitamin. Ulser mulut biasanya sembuh sendiri. Walaubagaimanapun akalu berlarutan lebih dari 3 minggu, lebih baik berjumpa doktor untuk nasihat.

Ulser mulut tidak berjangkit & puncanya tidak diketahui. Ada yang kata makanan. Doktor pun tadi tanya apa yang dia makan. Menurut laman webmd, kekurangan zink, iron & vitamin boleh juga menyebabkan ulser mulut.
Shaklee Chewable Vita-C dengan rasa citrus
Meal Shakes yang glamour

Kalau multivitamin, kita lebihkan sikit Meal Shakes & vitamin C. Dalam Meal Shakes ada cukup multi vitamin & mineral yang diperlukan untuk anak-anak ataupun orang dewasa & warga emas yang mempunyai masalah untuk mengambil vitamin dalam bentuk tablet & pil.






4 ulasan:

  1. isk.. tetiba rasa ngilu pula tgk ulser kat mulut ni... takut~ nanti xde nikmat nak makan..

    BalasPadam
  2. erm kesian sangat bila kanak2 yang terkena ulser mulut ni, singgah petang ke blog kesihatan ni :)

    BalasPadam
  3. Alhamdulillah.. Dah semakin baik

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...