Ahad, 19 Oktober 2014

Dapat claim

Assalamualaikum.... cerita apa hari ni? Semalam saya sempat bank in kan cek claim.. Alhamdulillah..Lega dapat claim untuk beg yang delay masa ke Norway hari tu.

Bagi yang belum tau, kalau beg kita delay / hilang kita boleh buat 2 tuntutan sama ada pada airlines ataupun insurans yang kita beli masa kita beli tiket tu. Ada limit juga benda ni. Kalau airlines, macam hari tu kitorang naik KLM maximum yang kita boleh claim ialah USD150 ikut resit kita beli apa. Kiranya setakat untuk beli keperluan asas jer lah.

Hari tu sebab kitorang beli barang agak mahal juga exchange rate di Norway jadi claim dengan insurans jer lah. Saya tak pasti macam mana diorang kira delay hours tu tapi dia kira 4 jam je sedangkan bag kitorang delay 24jam.. Maybe maximum kot dia kira. Surat tu pun kitorang tak tengok sebab admin kat office yang tolong buat claim. Tapi dia ada bagitau, kalau beg hilang lagi rugi sebab, diorang akan kira exactly ikut expenses / resit. Rugilah.. barang hilang memang tak dapat balik pastu dia ada maximum pulak. Kalau delay ni dia bayar ikut jam.

Untungnya saya sebab saya cuma belanja ~500 untuk beli macam facial kit, berus gigi, ubat gigi (kat Europe diorang tak supply semua tu kat hotel yer.. cuma ada shower foam & shampoo jer) dan pakaian sehelai dua.

Ok.. kalau korang terkena macam ni apa nak buat?
  • Buat report immediately kat kaunter servis airliner, biasanya memang dekat jer dengan tempat ambil luggage tu
  • Masa buat report tu, diorang akan minta details, beg jenis macam mana, warna apa, saiz.
  • Report yang dia bagi tu pastikan simpan baik-baik. Kalau kita nak call balik ke, File # tu penting.
  • Kalau dah terima beg tu, pastikan ada surat. Macam kes kitorang, sebab bag hantar ke hotel & kitorang dah checkout dari hotel  so surat tu takde.Mungkin sebab tu diorang kira 4 jam kot hrmm.

Kalau nak claim pada insurans pulak, kena kepilkan dokumen kat bawah:
  • boarding pass
  • surat laporan pada airliner 
  • resit kalau kita ada beli barang

Sekarang ni tengah fikir duit claim tu nak buat apa. Lepas ni nak beli Vivix sebotol........ :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...