Pages

Sabtu, 9 Ogos 2014

Ada Apa Dengan Lemak Trans


Lemak Trans
Assalamualaikum..
Kecoh sikit pasal bunting ni.. ramai yang share. Saya nampak di facebook.. lepas tu ada pulak kawan-kawan share di whatsapp. Yang agak mengejutkan bab susu baby tu. Allah.. Nampak gayanya shopping akan jadi lebih lama yer Encik Somi.. kita nak check label :p.. Dah lama juga kita tau tentang beza marjerin (lemak sayur yang melalui proses hidrogenasi) dan mentega (lemak susu). Ada yang kata mitos atau sekadar propaganda… tapi sebenarnya proses penghidrogenasi bertujuan memanjangkan hayat makanan. Agak2 natural ke makanan tu lagi? Kita bukan bercerita soal makanan diperam dengan garam atau di keringkan secara semulajadi tetapi ada bahan kimia lain yang digunakan. Lemak sayuran yang ditambah atom hidrogen menjadi lemak trans atau separa pejal (marjerin).
Lemak trans boleh mengurangkan paras HDL(kolestrol baik) & meningkatkan kadar LDL(kolestrol jahat). Penurunan kadar HDL boleh meningkatkan risiko serangan jantung. Lemak trans juga boleh menyebabkan insulin menjadi tidak efektif so diabetic please watch out. Sebagai alternatif, gunalah  minyak zaitun, minyak canola, minyak bunga matahari atau minyak jagung. Elakkan menggunakan minyak masak lebih dari sekali. Minyak sawit pun elok juga dengan kandungan vitamin E. Apa-apa pun jangan berlebihan. Baca lagi di sini
Lemak trans masih wujud secara semulajadi.. memang susah nak dielakkan terus, Cuma boleh dikurangkan.  Ada beberapa produk Shaklee yang boleh diambil untuk kurangkan lemak & kolestrol yang merbahaya ni..
Lecithin, Omega Guard & Phytocol-ST.


Lecithin berfungsi sebagai pembakar lemak yang diambil. Nak mantain kurus.. ambil la Lecithin. Selain kurus & pembakar lemak Lecithin membantu masalah pelupa dikalangan ibu2 lepas bersalin.. Mommies mesti perasan. Hari tu, ada adik kat office ni mengadu dia jadi lebih kerap lupa. Sampai dah tinggalkan dapur tak bertutup.. bahaya tu. Saya pun pernah juga camtu hehe.

Pythocol-ST

Omega Guard adalah Omega-3. Minyak ikan dari laut dalam (bukan minyak hati ikan atau fish liver oil). Kebaikan Omega Guard seperti pencegahan penyakit jantung & mengawal kadar kolestrol
Phytocol-ST khusus untuk menurunkan kadar kolestrol. Phytocol-ST membekalkan 2000mg fitosterol bagi pengawalan serangan jantung, stroke, tekanan darah tinggi dan hati berlemak.

Normala
SID 1113002

Tiada ulasan:

Catat Ulasan