Khamis, 13 November 2014

Hari terakhir di Ardal

Assalamualaikum..

3 hari kami di Ardal, hari ke-3 sebelah petang selepas kerja, kami jalan-jalan di sekitar kampung ambil gambar pemandangan.

Epal.. weh. jadi terlebih excited kejap tak pernah tengok pokok epal

Hari terakhir, selepas habis kerja, kami ke Sogndal untuk naik kapal terbang ke Oslo. Flight malam pukul 8.25, pukul 5 dah terpacak kat airport. Airport dia kecil je. Ada 1 pintu. Tiket boleh book di wideroe.no

Atas ferry.. bak kata Chef Wan.. Wonderful.

Perjalanan mendaki ke Sogndal aiport.. 1 lorong. Pemandu kat sini memang berani mati, bawa agak laju juga, bila sampai kat selekoh tak bunyikan hon ke apa ke.. macam dah biasa jer
Kat sini, saya kena check thoroughly sebab masa lalu tu alarm bunyi. Kena sabotaj ke apa ni??? Setiap kali keluar mesti ada tempat yang nak kena check habis- habisan. Ngeri juga. Masa kat bangkok airport dulu habis semua barang diorang keluarkan & laser pointer tu pulak yang jadi masalah. Salah sendiri juga sebab bawa sampai 3. Kebetulan kami kongsi beli & saya pegang tiga-tiga.

Itu jer lah airportnya..dengan gunung..
Masa pegawai tu panggil, saya tengok dia atas bawah. Dia nak check apa ni. Terus dia tanya kalau saya nak pegawai perempuan. Haha. Gila kau.. Diorang nak raba habis tu. Tapak kaki pun dia check. Saya tanya kalau dia boleh bagi pegawai wanita tu check sambil buat muka kesian. Alhamdulillah takde apa-apa. 

Lepas check in, kami lepak kat dalam hampir 3 jam. Eric yang bawa kami dah naik flight pukul 6. Tak de seat kosong untuk kami tukar. Eric ni konsultan sebenarnya, tapi dah 6 bulan dia full time konsultan di Ardal. Setiap minggu dia berulang alik Isnin datang & Jumaat balik.  Sebab tak nak susahkan supplier hantar kami lagi, kami naik je lah kereta dengan Eric ke Sogndal. Rupa-rupanya, Eric ada joint venture company di Perak untuk projek ternakan ikan tilapia. Dah lama juga dia buat bisnes ni. Tiap-tiap tahun sekurang-kurangnya 2 kali Eric mesti datang Malaysia. Partner saya tidur sebab mabuk kereta, mana taknya jalan macam Tapah - Cameron tu, jadi saya duduk depan ambil peluang bersembang & ambil gambar. Kami naik feri untuk melintas fjord lepas tu mendaki untuk ke airport. 

Inilah Eric berlatarkan gunung & langit


Sampai Oslo dah pukul 9.30. Takut juga naik kapal kecil ni. Bila nak berlepas & landing kecut perut. Bunyi dia menakutkan. Rasanya ni kalau naik dari Melaka camtu la agaknya.

Ada lebih dari 10 airport kecil di seluruh Norway kalau tak salah saya masa survey untuk tiket dulu

Sebab esoknya flight pukul  6 pagi, kami buat self check in & lepas tu ambil bas ke hotel. 15 minit je. Tambang 70 krone. 

Hotel yang kami duduk ni terasa macam container.. Tak tau la betul ke tak.. Sebab memang tak nampak apa-apa. Kat luar pun gelap tak berlampu. Macam manapun selesa. Dalam pun luas.

Tidur je lepas mandi & solat. Esok nak bangun awal lagi. Bila trip ni penatnya sebab tidur lambat, bangun awal.


3 ulasan:

  1. wahhh.. jangan lupa jaga kesihatan ya... tidur tak cukup tu...

    p/s : Salam. Terima kasih sudi join Segmen Nak URL Blog #10. (^_^). Blog ini telah tersenarai di http://www.mialiana.com/2014/11/senarai-url-blog-10.html dan pemenang bertuah telah diumumkan http://www.mialiana.com/2014/11/pemenang-bertuah-url-blog-10.html

    - Mia Liana -

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...